Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 71 (Type 222)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Niet bewaard gebleven...(7102 en 7103 zijn verkocht in Italiƫ)


1)Dieselmotor; 2)Blaasturbo; 3)Hydraulische kast; 4)Omkeer-reductor; 5)Compressor; 6)Radiator
7)Ventilator; 8)Hoofdreservoir; 9)Gasoliereservoir; 10)Asbrug; 11)Expansievat; 12)Warmtewisselaar
13) Voorsmeerpomp; 14)Oliereservoir; 15)Voorverwarmer en pomp
Locomotief 7101 te Eppegem
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Nummering vanaf 1977
Effectief
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Beschikbaar vermogen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Voortdurende trekkracht
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1962 - 63
222.001 - 222.003
6601 - 6603
7101 - 7103
3
Bo'Bo'
74 ton
19 ton
562 kW
182 kN
113 kN reizigers; 186 kN goederen
80 Km/H
50 Km/H
- t
- t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
13440 mm
- mm
6300 mm
2600 mm
2950 mm
1050 mm
4280 mm
1010 mm
75 m
Bevoorrading:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 l
300 l
260 l
- l
300 l
640 kg
Kastgedeelte:
Bouwer Ateliers Belges Reunis te Familleureux
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
ABC
6DXC-100-750-A
4 takt overvoed door turbo compressor.
Door mengkamer
Door snelheidsregeling
Elektrische starter Bosch type TB(R) 72V - 18kW
662 kW
750 tr/min
- tr/min
Cilinders
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
6 / Verticaal in lijn
242 mm
320 mm
9,2 ton
205 bar
12,27 bar
8 m/s
847 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Reducerende keerkoppeling L217 SWV
Werkingsprincipe:
- De volautomatische hydro-dynamische overbrenging L217 is een samenstelling van 3 hydraulische omlopen zijnde 2 koppelomvormers en een hydro-mechanische koppelaar.
- De reducerende keerkoppeling is met de overbrenging verbonden en bezit 2 snelheidsgammas.
Aandrijving van de assen:
- Aangedreven door asbruggen Mylus V20 verbonden door middel van cardanassen, gebouwd door Cockerill-Ougrée,
Remming:
- Automatische rem type Oerlikon met 2 remregimes: reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV3 en verdeler LST1, samengesteld met een rechtstreekse rem type Oerlikon met machinistenkraan type FD1.
- Een compressor type Westinghouse 242VB aangedreven door een cardanas voedt een reservoir met een capaciteit van 800liter.
- Een schroefrem geplaatst in de stuurpost werkt in op één draaistel.
Bedieningsinrichting:
- Pneumatische bediening met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep welke de hulpmotor van de Diesel, de klepcilinder voor de vulling van de turbo overbrenging, de bedieningscilinder voor omkeer van de rijrichting en de gammaschakelaar voedt.
- Het handwiel kan 5 standen innemen.